12-13 maja 2018, Poznań
Konferencja dla Rodziców: “Rodzina. Tu powstaje człowiek”*
* Virginia Satir, “Rodzina. Tu powstaje człowiek”
Zapraszamy na konferencję dla Rodziców organizowaną przez Klinikę Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para – Jednostka. Roli rodzica uczymy sie w trakcie naszego życia – poprzez doświadczenia własne i obserwacje doświadczeń innych ludzi. Specyfika tej roli polega na tym, że nie da sie jej pełnić bez uważnej obserwacji rozwoju własnego dziecka. Przestrzeń pomiędzy rodzicem i dzieckiem jest pełna nieuświadomionych oczekiwań, wzajemnych emocji, niewypowiedzianych pragnień, nierozpoznanych potrzeb, prób udanych i nieudanych.
Wstęp wolny. Organizatorami wydarzenia są Klinika Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para – Jednostka oraz Uniwersytet SWPS.
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Miasta Poznania.
W trakcie konferencji uczestnicy będą mieli okazję “zajrzeć” w ważne obszary relacji z dziećmi i samymi sobą, by postawić ważne dla siebie pytania albo znaleźć ważne dla siebie odpowiedzi. Gościem specjalnym wydarzenia będzie wybitny psychiatra i psychoterapeuta profesor Bogdan de Barbaro. Jego wykład poprzedzi projekcja filmu paradokumentalnego „Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham” w reżyserii Pawła Łozińskiego.
Program
Sobota, 12 maja
10:00 – 10:10 — Otwarcie konferencji, sala 004
- Magdalena Sękowska, dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para – Jednostka
10:10 – 11:30 — Pokaz filmu, sala 004
- “Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham”, reż. Paweł Łoziński, Polska 2016 Co kryje się pod słowem „miłość”? Dwie kobiety spotykają się w gabinecie psychoterapeuty. W intymnym dialogu trzech osób dawne urazy i głęboko ukryte emocje powoli wychodzą na powierzchnię. Terapeuta zabiera bohaterki w trudną podróż ku polepszeniu ich relacji.
Partnerem projekcji jest Against Gravity.
11:30 – 12:00 — Przerwa
12:00 – 14:00 — Wykład gościa specjalnego, sala 004
- Prof. Bogdan de Barbaro, “Rodzinne pułapki – rodzinne nadzieje. AD 2018” W drugiej dekadzie XXI wieku jesteśmy świadkami i uczestnikami głębokich zmian kulturowych w wielu obszarach życia. Dawne wzorce regulujące życie rodzinne przestają być adekwatne w świecie rządzonym przez rat race, Internet, globalizację i nastawiony na spełnianie hedonistycznych potrzeb rynek. Jak na te przemiany powinni reagować rodzice, którym zależy na dobrym rozwoju dziecka? Wystąpienie będzie próbą znalezienia odpowiedzi na to pytanie.
14:00 – 14:30 — Przerwa
14:30 – 17:30 — Blok warsztatów:
- dr Angelika Staszewska, Gdy nastolatka zaczyna się odchudzać. Warsztat dla rodziców (14:30-16:00, sala N401) Już kilkuletnie dziewczynki posiadają wiedzę na temat odchudzania, a ponad połowa polskich nastolatek uważa, że jest gruba pomimo tego, że ich waga jest prawidłowa. Niska samoocena, niezadowolenie z własnego ciała oraz kultura szczupłości kreowana w środkach masowego przekazu skłaniają nastolatki do wprowadzenia restrykcji w dotychczasowym modelu żywienia. Jakie czynniki predysponują do podjęcia decyzji o odchudzaniu? Czy zaburzenia odżywiania dotyczą tylko młodych i ambitnych perfekcjonistek? Które zachowania nastolatki powinny wzbudzić naszą czujność? Czy córka, która chętnie przygotowuje posiłki to powód do dumy czy niepokoju? Jakich komunikatów unikać w obecności nastolatki oraz jaką rolę odgrywa rodzic (matka i ojciec) w kształtowaniu prawidłowych zachowań żywieniowych oraz w budowaniu poczucia własnej wartości u dorastającego dziecka. Warsztat kierowany jest do rodziców i opiekunów nastolatek.
- dr Katarzyna Walczyk-Matyja, Rodzice w obliczu choroby onkologicznej dziecka (14:30-16:30, Klinika) Warsztat adresowany jest do rodziców dzieci chorych onkologicznie, jak również dla rodziców dzieci, które chorowały dawniej. W naukach psychologicznych, duży nacisk kładzie się na wspieranie pacjentów chorych onkologicznie. Wiele badań naukowych wykazuje, iż jakość życia w chorobie potrafi być satysfakcjonująca. Kiedy choruje dziecko, choruje cała rodzina. W tym procesie leczenia dziecka bardzo ważne jest, żeby rodzic zadbał również o siebie. Na spotkaniu chcielibyśmy poruszyć temat trudności pojawiających się podczas leczenia. Będąc z chorym dzieckiem koncentrujemy się bardzo na aspekcie medycznym i często troska o siebie pozostaje na dalszym planie. Stany które towarzyszą rodzicom: strach, lęk, bezsenność, brak apetytu, wycofanie społeczne powodują, że przestają sobie radzić ze sobą. Ważne jest żeby jednak dbać o siebie i szukać odpowiedzi na pytanie: „jak mogę sobie pomóc?”. Pomoc psychologiczna i wzajemne wsparcie grupy jest pomocą skuteczną i ma wpływ na stan psychiczny w poważnych kryzysach życiowych. Celem warsztatu jest określenie potrzeb rodziców, i wypracowanie wspólnego planu cyklicznych spotkań grupy wsparcia. Razem dajemy sobie i dzieciom siłę!
Drużyna Szpiku jest oficjalnym partnerem warsztatu.
- Katarzyna Kolasińska, Rozwodzić się po ludzku (14:30-16:00, sala N403) To propozycja dla osób, które podjęły decyzję o rozstaniu lub stoją przed taką decyzją. W trakcie warsztatu opowiemy w jaki sposób przejść przez ten bardzo trudny okres w życiu człowieka z zachowaniem godności oraz poszanowania potrzeb własnych i pozostałych członków rodziny. Warsztat ma na celu pokazanie, z jakimi problemami najczęściej spotykają się pary decydujące się na rozstanie. Jest też okazją do zadania pytań i rozwiania wątpliwości. Pokażemy w jaki sposób specjaliści Kliniki Uniwersytetu SWPS mogą być pomocni w tym trudnym momencie życia.
- Decyzja o rozstaniu i co dalej?
• jak przygotować się do rozwodu w sądzie,
• wybór prawnika, przygotowanie pozwu, - W czym może pomóc nam mediator:
• dlaczego warto skorzystać z pomocy mediatora,
• jak wygląda mediacja,
• ile trwa i czym się kończy. - Plan Opieki Rodzicielskiej:
• czemu służy opracowanie planu opieki,
• jak przygotować się do jego opracowania,
• co zawiera plan opieki rodzicielskiej. - Podział majątku
• czy da się go przeprowadzić bez walki.
- Decyzja o rozstaniu i co dalej?
- Magdalena Sękowska, Kochanie – czy my jeszcze jesteśmy razem? O budowaniu związku w obliczu pełnienia ról rodzicielskich (14:30-17:30, sala r237) Dla rodzin przyjście dziecka na świat jest momentem zarówno pełnym nadziei i możliwości, jak i takim, w którym kryją się możliwe zagrożenia. To jest typowy kryzys w cyklu rozwoju rodziny, którego przejście warunkuje jakość życia rodziny. Dla związku partnerów jest to też moment przełomowy – gdyż wchodzą oni w nowe role: role ojca i matki. Jak godzić rolę matki i partnerki: rozumiejącej, kochającej, dającej bliskość i wsparcie? Jaki być jednocześnie ojcem zafascynowanym przyjściem dziecka na świat i nie tracić z oczu partnerki – jej jako kobiety, jako przyjaciela, jako osoby bliskiej. Dla wielu małżeństw, par – ten moment decyduje o tym, co dalej zadzieje się w ich związku. Jak można radzić sobie z sytuacją tymczasowego “rozejścia się” pary do ról rodzicielskich? Jak rozumieć to, co dzieje się w parze po przyjściu dziecka na świat? Na te pytania oraz na wszystkie inne będziemy szukać odpowiedzi w trakcie tego warsztatu.
- Marek Goworek, Czy to już uzależnienie? (14:30-16:00, sala N405) Warsztat mający na celu zapoznanie uczestników z genezą uzależnienia, pierwszymi symptomami używania/nadużywania/uzależnienia od substancji psychoaktywnych, opisem substancji dostępnych na “rynku” i profilaktyką uzależnień. W trakcie warsztatu postawimy pytania, jak rozmawiać, by ostrzegać przed braniem narkotyków. Jakich sygnałów nie powinniśmy bagatelizować, będąc opiekunami nastolatków? Co powinno nas zaniepokoić w zachowaniu młodego człowieka? Ponadto uczestnikom zostanie dostarczona wiedza o tym, jak pomóc osobom, które okazjonalnie sięgają po narkotyk, bądź są już uzależnione. Podczas warsztatu uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z możliwymi formami leczenia osób uzależnionych i opowiedzą, jak motywować i wspierać takie osoby.
- Katarzyna Kaniecka, Duże emocje małych ludzi (14:30-16:00, N408) Warsztat przeznaczony jest dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. Jego celem będzie dostarczenie uczestnikom wiedzy na temat sposobów wspierania dziecka w regulacji silnych emocji oraz pokazanie nowych sposobów radzenia sobie z nimi – pomocnych zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Uczestnicy wspólnie zastanowią się nad tym, skąd bierze się przekonanie, że niektórych emocji należy się wstydzić lub je ukrywać? Rodzice dowiedzą się, jak rozmawiać z córką lub synem o emocjach tak, by budować w dziecku świadomość, że ma ono do nich prawo oraz jak pomagać dziecku określić natężenie jego stanów emocjonalnych. Uczestnicy warsztatu będą mogli też zastanowić się nad tym, jak odczytywać informacje, które niosą za sobą dziecięce emocje po to, aby lepiej je rozumieć. Rodzice poznają także sposoby na to, jak wspierać dziecko w poznawaniu i oswajaniu jego emocji oraz poszukiwaniu sposobów takiego ich wyrażania, które będą bezpieczne i akceptowalne.
Niedziela, 13 maja
10:00 – 11:30 — Wykład, sala 004
- Magdalena Sękowska, Czy ja jestem moją matką, a moje dziecko będzie mną – trochę o procesach międzypokoleniowego dziedziczenia O tym, jak na życie poszczególnych pokoleń wpływa to, w jaki sposób żyły pokolenia poprzednie. Pomiędzy poszczególnymi pokoleniami w rodzinie tworzy się nić przekazu, która “działa” nieświadomie poprzez typy komunikatów powtarzanych w rodzinach, anegdoty opowiadane w trakcie spotkań rodzinnych, obszary tabu – niemożliwe do ruszenia, typowe dla rodziny rytuały i sposoby celebrowania rożnych ważnych sytuacji rodziny, zakazy istniejące w rodzinie, nakazy uczące, jak być powinności, przekazy programujące konkretne zachowania. W roli rodzica stanowimy “ogniwo pośrednie” tego przekazu. Im bardziej mamy świadomość tego, czy chcemy powtarzać wzorce rodzinne, tym większy mamy wpływ na nasze autonomiczne decyzje i na to, co “dalej” może być przekazane pokoleniom kolejnym, czyli naszym dzieciom. Wykład będzie dotyczył mechanizmów, tworzenia się wzorców rodzinnych i możliwości włączania nowych, konstruktywnych wątków w toczącą się pomiędzy pokoleniami “opowieść” rodzinną.
11:30 – 12:00 — Przerwa
12:00 – 16:00 — Blok warsztatów:
- Agnieszka Węgiel, Ratunku! Moje dziecko nie je warzyw! – Wpływ jedzenia na procesy poznawcze, emocje i stres (12:00 – 13:30, sala N401) Zagadnieniami, które będą poruszane podczas warsztatu są wybory żywieniowe u dzieci i młodzieży oraz budowanie dobrych i złych nawyków związanych z żywieniem i aktywnością fizyczną. Uczestnicy dowiedzą się jak połączenie między mózgiem i jelitami wpływa na naszą sprawność umysłową. Podczas warsztatu poruszona zostanie również kwestia uzależnienia od jedzenia (słodyczy, słonych przekąsek) jako strategia rozładowywania stresu.
- Joanna Stroemich, Jak opiekować się trudnymi emocjami dziecka? (12:00 – 15:00, sala 403) Celem warsztatu jest zapoznanie rodziców ze sposobami radzenia sobie z trudnymi emocjami dziecka, a szczególnie ze złością, lękiem, smutkiem i poczuciem bezradności. Podczas zajęć uczestnicy nauczą się sposobów reagowania na przejawy trudnych przeżyć dziecka, poznają przyczyny pojawiania się tego rodzaju doznań. Rodzice będą mogli poznać metody radzenia sobie z własnymi trudnymi emocjami pojawiającymi się w związku z zachowaniami dziecka. Zagadnieniami poruszanymi podczas warsztatu będą: – związek emocji z zachowaniem i sposobem myślenia, – przyczyny występowania trudnych emocji u dziecka, – skuteczne strategie opiekowania się emocjami dziecka, – związek emocji dziecka z emocjami rodzica, – interpretacja emocjonalnych zachowań dziecka, – trening kontroli emocji, – akceptowane metody wyrażania emocji.
- Maciej Olsztyński, Uzgadniać, prosić, dyskutować, wprowadzać? Rodzic pomiędzy potrzebami dziecka a koncepcją wychowania (12:00 – 13:30, sala N408) Wraz z rozwojem dziecka zmienia się forma w której realizują one swoje potrzeby. Wraz ze zmianami, którym podlegają dzieci muszą zmieniać się więc rodzice. W jakim kierunku podążać, jak reagować na zmieniające się potrzeby dziecka, co może podlegać rozmowie, ustalaniu a co powinno być jasne, gdyż służy zaspokojeniu potrzeb? Warsztaty są dla tych, którzy stawiają sobie to pytanie by znajdować drogę dla siebie i przygotować własne dziecko na szukanie własnych rozwiązań.
- Monika Domska-Brzozowska, Moi rodzice się rozwodzą (12:00 – 13:30, sala N409) Rozwód to jedno z najtrudniejszych doświadczeń w życiu rodziny. Jak może on wyglądać z perspektywy dziecka? O tym, jakie skutki emocjonalne będzie miał dla dziecka zależy w dużym stopniu od postawy jego rodziców. Jak mogę pomóc swojemu dziecku w przejściu przez ten trudny dla wszystkich czas? Jak zadbać o jego potrzeby i wzmacniać poczucie bezpieczeństwa?
- dr Katarzyna Walczyk-Matyja, Zachowania seksualne dzieci i młodzieży. Kiedy zgłosić się do specjalisty (12:00 – 13:30, Klinika) Zachowania seksualne są powszechnym zjawiskiem zarówno wśród dorastających jak i małych dzieci. Często budzą one niepokój, rodzice mają trudności z oceną czy dane zachowanie mieści się w normie czy zagraża prawidłowemu rozwojowi dziecka. Opinie internetowe zazwyczaj ukazują że zachowania seksualne są w normie, co powoduje że rodzice nie reagują gdy w wielu przypadkach byłaby taka potrzeba. Seksuologia klasyfikuje te zachowania na różne typy (orientacyjne, interakcyjne, twórcze, autoerotyczne), jak i dostarcza narzędzi do oceny, czy dane zachowanie dziecka jest prawidłowe, czy problemowe i wymagające interwencji rodzica i specjalisty. Warsztat przedstawi kryteria rozwojowej normy seksuologicznej wraz z opisami przypadków i da wskazówki, kiedy zgłosić się do specjalisty.
- Katarzyna Kaniecka, Czy rodzic może pomieścić w sobie emocje nastolatka? (12:00 – 15:00, sala A300) Warsztat przeznaczony jest dla rodziców nastolatków, którzy pragną lepiej zrozumieć czas dorastania. Uczestnicy będą mieli okazję do refleksji nad własnymi przekonaniami dotyczącymi rodzicielskich ról oraz podzielenia się swoimi rozterkami i emocjami rodzącymi się na bazie relacji z nastoletnim dzieckiem. Porozmawiamy o komunikacji z dorastającą córką lub synem – o dostrzeganiu i nazywaniu emocji dziecka, nadawaniu im znaczenia oraz stawianiu granic. Podczas spotkania będzie też okazja dla poszukiwania odpowiedzi na trudne pytania: jak znaleźć równowagę pomiędzy autonomią dziecka i naszą troską o nie, jak być wsparciem dla nastolatka bez przekraczania jego granic? Rodzice będą mogli przyjrzeć się wzorcom komunikacji, które determinują ich relację z dzieckiem oraz – jeśli zaistnieje taka potrzeba – poszukać sposobów na ich zmianę.
- Marek Goworek, E-uzależnienia (12:00 – 13:30, sala A301) Kiedy długie godziny naszych bliskich przed komputerem, telefonem przestają być hobby a zaczynają nosić znamiona uzależnienia? Kiedy interweniować i jak to robić umiejętnie? Czy zmiana hasła do wifi i zabranie tabletu załatwią sprawę? Na podstawie solidnej dawki wiedzy o e-uzależnieniach uczestnicy szkolenia wyjdą wzbogaceni o narzędzia do diagnozowania e-uzależnień we własnym otoczeniu i merytorycznej walki z nimi.
- Magdalena Sękowska, Ale o co chodzi, czyli o dylematach relacji matek z córkami i synami i ojców z synami i córkami. Krótki spacer wokół relacji (13:00 – 16:00, sala N405) Rodzicielstwo nie ma jednakowego oblicza. Inaczej tworzy relację rodzic z pierwszym dzieckiem i inaczej z dzieckiem, które jest najmłodsze. Matka inaczej może traktować narodziny syna a inaczej córki. Ojciec może nie mieć wzorca kontaktu pomiędzy ojcem a córką i jednocześnie może mieć swoiste wyobrażenie o tym, jak wychowywać córkę. W rodzinach zawsze powstają tematy konfliktowe, a czasami tzw. ” pary konfliktowe”. Może się wydawać, że córka zawsze jest w konflikcie z matką albo, że syn zawsze sprzeciwia się ojcu. O mitach i praktyce relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi – o tym będzie ten warsztat.
- Agnieszka Węgiel, Całe życie jestem na diecie! Czy moje dziecko też tak skończy? O naprawianiu relacji z jedzeniem (14:00 – 15:30, sala N401) Dlaczego diety nie działają? Skąd się bierze jojo i dlaczego z wiekiem każda próba odchudzania jest trudniejsza? Jak wyglądają moje relacje z jedzeniem i jak poukładać je na nowo? Jem żeby żyć, czy żyję by jeść? Jak uchronić dziecko przed wiecznym odchudzaniem się w dorosłym życiu?
- lek. med. Paulina Undrych, Emocje na huśtawce w ciąży i po porodzie (14:30 – 16:00, sala A314) Warsztat przeznaczony jest dla kobiet w ciąży, kobiet planujących ciążę oraz przyszłych ojców. Uczestnicy dowiedzą się o przyczynach wahań nastrojów, ich wpływie na przebieg ciąży i na relację z bliskimi. Uczestnicy dowiedzą się, co można zrobić aby rozładować stres związany z ciążą, jakie są sposoby leczenia – nie tylko farmakologiczne. Poznają perspektywę rozumienia porodu nie z punktu widzenia położnika lecz psychiatry. Jak emocjonalnie poradzić sobie z porodem. Co jest ważne po porodzie, z jakimi problemami przyjdzie nam się zmierzyć. Jak w stresie odbieramy rzeczywistość. Czy problem wróci z kolejną ciążą?
- Anna Mazek, Agresja u dzieci i u nastolatków (14:00 – 15:30, sala R340) Niemal wszyscy zgodnie potępiają agresję i próbują ją wyeliminować z rodzin, przedszkoli i szkół. Czy słusznie? Dziecięca agresja wywołuje w nas lęk, złość, poczucie porażki lub zagubienia. W takim stanie trudno nam, dorosłym sensownie pomagać dzieciom w radzeniu sobie z tym niełatwym przeżyciem. Zapraszamy na warsztat rodziców i pedagogów, którzy chcą oswoić ten temat i dowiedzieć się: Czym jest i po co jest agresja? Czy agresja u dzieci jest zła lub jest powodem do niepokoju? Jak należy na nią reagować, żeby pomóc dziecku naprawdę sobie z nią poradzić? Jak uczyć dzieci radzenia sobie z silnymi emocjami? Jakie ważne komunikaty mogą ukrywać się pod agresją dziecka? Jakie znaczenie ma to, jak my jako dorośli radzimy sobie ze swoją agresją? Prezentowana treść oparta jest na najbardziej aktualnej wiedzy na temat rozwoju i zdrowia psychicznego dzieci. Merytoryczną bazą są założenia Jespera Juula, duńskiego pedagoga i terapeuty rodzinnego, autora wielu książek o wychowaniu dzieci m.in. „Agresja – nowe tabu”.
Eksperci
Magdalena Sękowska – psycholog, psychoterapeuta z ponad 30-letnim doświadczeniem w pracy z rodzinami, dziećmi, parami. Dyrektor Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para – Jednostka. Prowadzi psychoterapię par oraz pracę nastawioną na indywidualną poprawę zdolności relacyjnych. Od 25 lat wykorzystuje autorską metodę obserwacji dziecka w warunkach naturalnych – w systemie rodzinnym i edukacyjnym. Wspiera rodziców w ich relacjach z dziećmi wykorzystując założenie, że w rodzinie istnieją najważniejsze zasoby do wprowadzenia zmiany. Zajmuje się psychoterapią osób z trudnościami w tworzeniu bliskich relacji z innymi.
prof. Bogdan de Barbaro – psychiatra, psychoterapeuta. Kierownik Katedry Psychiatrii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Collegium Medicum. Superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Członek Editorial Advisory Board pisma „Psychiatry. Interpersonal and Biological Processes”. Były przewodniczący Sekcji Naukowej Psychoterapii oraz Sekcji Naukowej Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Autor i współautor publikacji z zakresu psychoterapii, terapii schizofrenii i terapii rodzin, między innymi „Schizofrenia w rodzinie” (1999), „Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii” (2011), „I jak tu się dogadać” (2017). Zainteresowania naukowe: terapia rodzin, postpsychiatria, kulturowy kontekst psychiatrii. (Fot. Jakub Ociepa / Agencja Gazeta)
dr Angelika Staszewska – specjalista w zakresie psychodietetyki, dietetyki oraz promocji zdrowia. Założycielka Poradni Dietetyki i Psychodietetyki na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Obszary działania: praca z pacjentami z zaburzeniami odżywiania (m.in. anoreksja, bulimia, napadowe objadanie się), praca z pacjentami z nadwagą lub otyłością, konsultacje dla rodziców w sprawach związanych z odżywianiem dzieci, praca z pacjentami z niedowagą niewynikającą z zaburzeń odżywiania, konsultacje żywieniowe w wybranych jednostkach chorobowych.
dr Katarzyna Walczyk-Matyja – ekspert Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina-Para-Jednostka, psycholog, specjalista w zakresie psychoonkologii, seksuologii i interwencji w kryzysie. Absolwentka psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego. Od 2000 roku związana z Kliniką Ginekologii GPSK Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, gdzie pracuje z osobami będącymi w kryzysie, hospitalizowanym z powodu nowotworu, utraty ciąży, ciąży wysokiego ryzyka, porodu przedwczesnego, terminacji, niepłodności, depresji poporodowych i zdiagnozowanych wad rozwojowych u dzieci (AIS, MRKH, PCOS). Prowadzi wykłady, zajęcia dydaktyczne, warsztaty ze studentami Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu i na kursach specjalizujących dla lekarzy. Jest autorką i współautorką licznych publikacji naukowych i projektów badawczych. Opiniuje jako biegła sądowa w sprawach seksuologicznych i rodzinnych. Ukończyła liczne szkolenia z zakresu psychologii klinicznej.
Katarzyna Kolasińska – ekspert Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina-Para-Jednostka, od blisko 10 lat prowadzi mediacje rodzinne, a w szczególności mediacje rozwodowe. Pomagam parom ustalić wszystkie kwestie związane z rozstaniem, opieką nad dziećmi, podziałem majątku. Jako mediator pomaga również rodzeństwu w ustaleniu spraw związanych z opieką nad rodzicami, wymagającymi zaangażowania w pomoc w codziennym funkcjonowaniu. Obszary pracy: mediacje rodzinne, mediacje rozwodowe i wsparcie w tym, by przeprowadzić “rozwód po ludzku”, mediacje związane z ustaleniem opieki nad dziećmi po rozstaniu, wsparcie w wyborze i kontakcie z prawnikiem współpracującym z Kliniką Uniwersytetu SWPS.
Marek Goworek – ekspert Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina-Para-Jednostka, pedagog, specjalista terapii uzależnień. W swoim zawodzie pracuje od ponad 10 lat. Jest Kierownikiem ds. merytorycznych ośrodka leczenia uzależnień. Sprawuje nadzór nad programem merytorycznym realizowanym w ośrodku oraz nad kadrą terapeutyczną. Współpracuje ze szkołami, gminami, kuratorami, pedagogami prowadząc zajęcia dotyczące profilaktyki uzależnień.
Katarzyna Kaniecka – ekspert Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina-Para-Jednostka, psycholog i pedagog w Klinice Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para – Jednostka, pomaga ludziom już od kilkunastu lat. Swoje doświadczenie zdobywała, pracując w szkołach, gdzie zajmowała się pomocą psychologiczną, diagnozą, terapią, poradnictwem oraz prowadziła działania profilaktyczne i interwencyjne. Na trudności, których doświadcza dziecko lub nastolatek, zawsze patrzy wielopłaszczyznowo. Ważne obszary jej pracy to wspieranie dzieci i młodzieży w obszarze budowania adekwatnej samooceny oraz rozwijania samoświadomości emocjonalnej, a także wsparcie rodzin w budowaniu konstruktywnych relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi.
Agnieszka Węgiel – psycholog, z zamiłowania psychodietetyk, coach i trener rozwoju, autorka książki pt. Jak nie masz w głowie, to masz w biodrach”, pracownik dydaktyczny Uniwersytetu SWPS. Pracuje z osobami, które od lat są na diecie, nieskutecznie zmagają się z nadprogramowymi kilogramami lub chcą schudnąć skutecznie i na stałe. Przygotowuje pacjentów bariatrycznych do nowego życia po operacji. Wierzy, że brak skuteczności w odchudzaniu w wielu przypadkach wiąże się nie tyle z dietą jako taką, ale ze stylem życia, sposobem myślenia, zachowaniami nawykowymi. Dlatego też, wspólnie z pacjentami, pracuje nad motywacją i samodyscypliną, planowaniem, radzeniem sobie z emocjami i stresem oraz z komunikacją i relacjami. Pomaga ustalać cele i wspiera w ich realizacji (dobre nawyki, właściwe relacje z jedzeniem, przyczyny zajadania problemów).
Anna Olczak-Stawicka – Psycholog, pedagog, mediator rodzinny, nauczyciel dyplomowany, członek PTS oraz WTTS. W pracy zawodowej zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży, par i rodzin, prowadzi edukację i poradnictwo w zakresie seksuologii, warsztaty dla nauczycieli i rodziców. Ukończyła kurs podstawowy i zaawansowany terapii systemowej, szkolenie w zakresie Gestalt, mediacji rodzinnych, a także szkolenia z zakresu diagnozy i terapii dzieci z zespołem ADHD. Posiada certyfikat trenerski ART (Trening Zastępowania Agresji), od 12 lat poddaje swoją pracę superwizji.
Joanna Stroemich – dyrektor Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy Uniwersytecie SWPS w Poznaniu. Jest psychologiem, psychoprofilaktykiem i psychoterapeutą. W 1996 roku ukończyła psychologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu o specjalności psychologia kliniczna. Od 22 lat związana zawodowo ze szkolnictwem i poradnictwem. Posiada doświadczenie w prowadzeniu terapii, diagnozy psychologicznej, interwencji kryzysowej, grupowych zajęć terapeutycznych i psychoedukacyjnych z uczniami, studentami, rodzicami i nauczycielami. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie pedagogiki, psychoprofilaktyki i psychoterapii poznawczo-behawioralnej oraz szereg szkoleń terapeutycznych w tym szkolenie z Treningu Zastępowania Agresji, Racjonalnej Terapii Zachowania i Krótkoterminowej Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu wraz z programem modyfikacji zachowań trudnych dzieci “Dam Radę”, szkolenie z Dialogu Motywującego, Genogramu oraz metody Mindfulness. Posiada certyfikat terapeuty metodą EEG biofeedback I stopnia. Uzyskała kwalifikacje Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (SORE). Obecnie w trakcie certyfikacyjnego szkolenia w zakresie terapii schematów. Jest autorką i pomysłodawczynią wielu projektów i programów wychowawczych, edukacyjnych oraz profilaktycznych wprowadzonych w placówkach poznańskich. Dwukrotnie nagrodzona nagrodą Prezydenta Miasta Poznania za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Maciej Olsztyński – Ukończył studia psychologiczne na UAM w Poznaniu. Obecnie w procesie certyfikacji na kursie psychoterapii w ujęciu psychodynamicznym i systemowym atestowanym przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Od 2009 członek PITAT (Polskiego Integratywnego Towarzystwa Analizy Transakcyjnej). Od ponad 20 lat pracuje z ludźmi, wspierając ich w sytuacjach trudnych oraz pomagając w rozwoju indywidualnym. Pracuje w ujęciu systemowym oraz analizy transakcyjnej. Współtworzy metody pracy z organizacją w oparciu o podejście systemowe. Prowadzi szkolenia, konsultacje, warsztaty, badania oraz coaching.
Monika Domska-Brzozowska – psycholog kliniczny, mediator rodzinny. Zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży. Terapią par i rodzin. Prowadzi mediacje rodzinne. Współpracuje ze szkołami oraz uczelniami wyższymi. Prowadzi zajęcia w ramach studiów podyplomowych na kierunku „Psychologia dziecka” na Uniwersytecie SWPS.
lek. med. Paulina Undrych – ekspert Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina – Para- Jednostka, psychiatra, która wykorzystuje doświadczenie ginekologiczno-położnicze w codziennej pracy z pacjentkami planującymi lub będącymi w ciąży. Członkini Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. W codziennej praktyce opiera się na zasadach komunikacji bez przemocy w myśl idei stworzonej przez Marshalla Rosenberga – nasze słowa mogą być albo oknem albo murem. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Szpitalu Wojewódzkim w Poznaniu, w Ginekologiczno – Położniczym Szpitalu Klinicznym oraz w Klinice Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Opiniowała jako biegła z zakresu psychiatrii dla Rodzinnego Ośrodka Diagnostyczno – Konsultacyjnego przy Sądzie Rodzinnym w Poznaniu (obecnie Opiniodawczy Zespół Sądowych Specjalistów). Uczestniczyła w wielu kursach i szkoleniach na terenie całego kraju. Prowadziła szkolenia dla przedstawicieli branży medycznej, farmaceutycznej oraz dla rodziców dzieci z zespołem Downa. Od 2010 roku prowadzi indywidualną praktykę lekarską.
Anna Mazek – ekspert Kliniki Uniwersytetu SWPS Rodzina-Para-Jednostka, psycholog, psychoterapeuta, trener. Kształciła się w zakresie terapii poznawczo-behawioralnej, Terapii Schematu wg J. Younga oraz Racjonalnej terapii Zachowań. Aktualnie jest w procesie kształcenia w Szkole Psychoterapii atestowanej przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji. Pracując z drugim człowiekiem, stara się dostosować wiedzę i umiejętności do jego indywidualnej sytuacji, potrzeb i możliwości. W tym celu integruje różne podejścia, by jak najlepiej dotrzeć do osoby. Posiada bogate doświadczenie w pracy z rodzicami, doświadczającymi trudności wychowawczych. Pomaga im tworzyć zdrowe, satysfakcjonujące relacje z dziećmi. Pracę z rodzicami opiera na założeniach komunikacji bez przemocy (jest trenerem Komunikacji Opartej na Empatii) oraz na założeniach duńskiego pedagoga Jespera Juula (jako trener Familylab – międzynarodowej organizacji założonej przez Juula). Jako trener pracuje z organizacjami i współpracującymi ze sobą zespołami prowadząc różnego rodzaju szkolenia, warsztaty oraz konsultacje.
Termin i miejsce
12 – 13 maja 2018 r., Uniwersytet SWPS w Poznaniu, ul. Kutrzeby 10
Jak wziąć udział?
Aby wziąć udział w w wykładzie i warsztach należy wypełnić formularz zgłoszeniowy poniżej.
{ BreezingForms : Konferencja_Klinika_052018 }
Informacje dodatkowe
W czasie konferencji istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnej opieki nad Państwa dziećmi. Opieką zajmą się trzy profesjonalne moderatorki pod kierownictwem Florentyny Szofer. Wszystkie moderatorki posiadają doświadczenie z dziećmi oraz są pedagogami lub posiadają ukończone kursy opiekuna, wychowawcy. Ponadto każda z opiekunek podczas studiów lub kursu przeszła także kurs udzielania pierwszej pomocy z naciskiem na pomoc dzieciom. Wykwalifikowana kadra to podstawa bezpieczeństwa i dobrej opieki.
Florentyna Szofer – studentka ostatniego roku studiów magisterskich animacji czasu wolnego i rekreacji ruchowej. Ukończyła na studiach licencjackich specjalność opiekuńczo-wychowawczą. Praktyki w świetlicach i szkołach pozwoliły jej przełożyć teorię na praktykę. Przez 4 lata pracowała także w klubie malucha, z czego 2 lata prowadziła zajęcia z grupą 2-3 latków. Ukończyła kurs animacji czasu wolnego, facepaintingu oraz Beauty Bubble Show. Praca animatora na eventach oraz uroczystościach rodzinnych nie jest jej obca. Od 7 maja oficjalnie rozpoczyna działalność jej firma animacyjna “AnimaFLo”.
Limit miejsc na animacjach podczas każdego wydarzenia w ramach Konferencji: 20
Zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy przy zapisie na wydarzenia konferencji. Rodzice zgłaszający dziecko na czas wydarzenia zobowiązani będą do akceptacji i podpisania regulaminu uczestnictwa dziecka/dzieci w animacjach. Rodzic zobowiązany jest do odbioru dziecka w czasie 15 minut po zakończonym wydarzeniu w ramach konferencji, na czas którego dziecko zostało zapisane na zajęcia. Propozycja skierowana jest dla gości indywidualnych.