TUS to zajęcia grupowe, które mają na celu trenowanie adekwatnych zachowań społecznych, umiejętności komunikacji, współpracy w grupie, naukę przestrzegania zasad, samokontroli, rozumienia i kontrolowania emocji, pracę nad rozwiązywaniem konfliktów. Zajęcia rozwijają pozytywną motywację, wiarę we własne możliwości i poczucie własnej wartości, a także kształtują empatię oraz wzajemny szacunek. Umiejętności społeczne będą ćwiczone poprzez zabawę oraz możliwość doświadczania sytuacji społecznych w bezpiecznych warunkach warsztatowych.
TUS przeznaczony jest dla dzieci z trudnościami w sferze społecznej:
- trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych,
- nieśmiałość, wycofanie,
- trudności w adaptacji do nowych sytuacji,
- impulsywność, trudności w panowaniu nad emocjami,
- zachowania opozycyjne, buntownicze,
- nieumiejętność dostosowania się do zasad,
- uleganie niekorzystnym wpływom,
- problemy wychowawcze,
*w tym dla dzieci z Zespołem Aspergera, wysokofunkcjonującym autyzmem, ADHD.
Terapia pedagogiczna prowadzona jest, by spowodować określone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno – motywacyjnej oraz wiedzy i umiejętnościach dziecka. Terapia ma na celu eliminowanie przyczyn i przejawów niepowodzeń w nauce. Skoncentrowana jest przede wszystkim na usprawnianiu zaburzonych procesów, słabiej rozwijających się funkcji istotnych w opanowywaniu umiejętności szkolnych. Pedagog za pomocą różnorodnych ćwiczeń i odpowiednich pomocy dydaktycznych rozwija m.in. analizę i syntezę słuchową i wzrokową, słuch fonematyczny, spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność grafomotoryczną, pamięć, koncentrację uwagi. Podczas zajęć doskonali się także podstawowe umiejętności szkolne: czytanie, pisanie, liczenie. Terapię pedagogiczną prowadzimy się w formie indywidualnej.
Terapia pedagogiczna skierowana jest do:
- dzieci o nieharmonijnym rozwoju,
- dzieci przedszkolnych z grup ryzyka dysleksji, czyli dzieci, które nie osiągnęły gotowości do czytania i pisania,
- dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi,
- dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi,
- dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej,
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną,
- dzieci ze specyficznymi trudności w opanowaniu umiejętności:
– czytania – dysleksja
– dobrego poziomu graficznego pisma – dysgrafia
– poprawnego pisania – dysortografia - dzieci o obniżonej sprawności manualnej,
- dzieci z zaburzeniami orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni,
- dzieci z zaburzoną koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową,
- dzieci z opóźnionym rozwojem psychoruchowym,
- dzieci z zaburzoną lateralizacją,
- dzieci z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD).